آیا نیرویى به تو ندادم كه با آن خطا را از درستى تشخیص دهى ! آیا رسولانى انذارگر و مژده دهنده و اولیایى هدایتگر، یكى پس از دیگرى ، برایت نفرستادم ! آیا كتابى را براى هدایتت فرو نفرستاده و تو را از دشمنت ، ابلیس پرهیز ندادم ! یا حسرة على العباد ما یاءتیهم من رسول الا كانوا به یستهزؤ ون (14) واى بر این بندگان (گمراه لجوج ) كه هیچ رسولى براى هدایت آنها نیامد مگر آنكه او را مسخره كردند. آیا همه اینها مرا نزد تو محبوب نساخت و تو را از من خشنود نكرد! و باعث نشد كه از من اطاعت كنى ! آیا ذلیلتر از من پیدا نكردى كه با همان نعمتهایى كه به تو دادم و در حضور من ، با دستوراتى كه بصلاح تو و سعادت تو در آن بود مخالفت كرده ، و از دستورات دشمنم كه مایه بدبختى و هلاكت تو بود پیروى كردى ! واى از تیره روزى كسانى كه از رحمتم محروم شدند! واى از دورى كسانى كه با سرپیچى از من از دیگران فرمانبردارى كردند! (و او در آن هنگام بگوید:) افسوس از اینكه دستورات الهى را رعایت نكردم ! آه از بیچارگیم ! آه از رسواییم ! كاش آسمان بر زمین فرود مى آمد ولى این سخنان را نمى شنیدم ! كاش كوهها خراب گردیده و بر دشتها مى ریختند اما پستى را با بزرگوارى عوض نكرده بودم ! و امروز از میان عالم طبیعت و از میان این ذلتها صدا مى زنم : خداى من ! پروردگار و سرور من ! به عزت ، جلال ، زیبایى و جمالت سوگند، اگر پوست من توان عذاب و تحمل انتقام تو را داشت از تو نمى خواستم كه بعد از این رسواییهاى بزرگ و زشتیهاى فراوان از من درگذرى ، بلكه - بخاطر خشمى كه بر خود دارم كه چگونه با خود بدى نموده ، بدنبال خواهشهاى نفسم بوده و بخاطر فرمانبردارى از آن به تو پشت نمودم - از تو مى خواستم مرا شكنجه و عذاب نمایى و به سیه روزى و بدبختى خود رضایت مى دادم . ولى ، مولاى من ! عفو تو آنقدر طولانى و پوشش دادن تو، به زشتیهاى ما آنقدر زیباست كه شورشگران پستى مثل من را عادت داده كه بعد از این جرایم ، توقع نجات و پوشش این جرایم را داشته باشند. از اینكه در این دنیاى تنگ و دور از لطف و عوالم نزدیكى خود این همه بردبارى ، پوشش ‍ و كرم گسترده دارى - تا این حد كه شامل ما نیز شده است - مى فهمیم این امور در عوالم آخرت - كه آن را سراى كرامت خود قرار داده نشانه هاى عظمت تو در آن آشكار بوده و نورهاى جمالت در آن درخشیده اند - خیلى بیش از این دنیا وجود دارد. پس تو را به عفو بزرگ ، رحمت گسترده و چشم پوشى زیبایت سوگند مى دهیم ما را از این گرفتاریها و مهلكه ها نجات دهى .

گرچه گناهان ، ما را نزد تو بى آبرو و عیبها روسیاهمان كرده است ، ولى به سوى تو توسل مى جوییم كه با ما با عفو بزرگ و فضل قدیم خود رفتار نموده و در میان مردم ما را رسوا نسازى . و همانگونه كه در دنیا، با پوشانیدن زشتیهاى ما از بندگان صالح خود به ما نیكى نمودى ، این پوشش را براى ما نگهدار. زیرا در تفسیر این صفت تو: ((جمیل الستر؛ پوشش زیبا)) آمده است كه اعمال زشت بندگانت را از آنها مى پوشانى تا مبادا بر اثر شرمسارى استفاده از نعمتهایت براى آنان گوارا نباشد. و درباره معنى این صفت تو، ((كریم العفو؛ عفو عالى )) شنیده ایم كه گناهان را بخشیده و آنان را تبدیل به چند برابر نیكى مى نمایى . پس بخاطر كرم و عفوت به تو امیدواریم و بخاطر پوشش ‍ زیبایت آرزومندت مى باشیم . و تو نزد خوش گمانى بنده ات به خودت مى باشى ، پس ما را از رحمتت ماءیوس نفرما و امیدم را از راءفتت قطع نفرما. و اگر حیاى من در مقابل تو كم است ، تو به من رحم كن . دردى در قلبم است كه كسى جز تو دواى آن را ندارد و به همین جهت مضطر به تو هستم ! و چه كسى جز تو مضطر را اجابت كرده و گرفتارى او را برطرف مى كند! كه جز با یارى خداى بلند مرتبه و بزرگ توان و نیرویى نیست . خداوندا! بر محمد و آل پاك او درود فرست .

كمیت و كیفیت افطار و سحرى

مطلب دیگرى كه سالك باید در روزه خود رعایت كند، كمیت و كیفیت افطار و سحرى است كه باید چند مطلب را رعایت كند:

(1) در سحر و افطار به اندازه لازم و ضرورت بخورد. و در این مطلب خود را گول نزند.

(2) براى خدا تواضع نموده و از لذت بردن از غذاهاى خوشمزه اجتناب نموده و هدفش از خوردن و آشامیدن فقط كسب نیرو براى عبادت باشد.

(3) بیشتر یا كمتر از آنچه شرع گفته گوشت نخورد زیرا زیاده روى در خوردن آن موجب سنگدلى شده و كم خوردن آن نیز موجب تقویت قوه غضب در انسان مى شود. اندازه شرعى خوردن گوشت این است كه بیش ‍ از سه روز خوردن گوشت را ترك نكند و هر روز نیز گوشت نخورد.

(4) آداب غذا خوردن را رعایت كند.

مطلب دیگرى كه در روایت داشتیم این بود كه كسى كه نمى تواند روزه بگیرد بدل آن صدقه یا تسبیح است . ظاهر این مطلب این است كه اگر نتوانست روزه بگیرد صدقه مى دهد و اگر نتوانست صدقه بدهد تسبیح مى گوید. ولى سید (ره ) تسبیح را براى فقر و صدقه را براى غنى قرار داده است . بنابراین بهتر است فقیر علاوه بر تسبیح ، در صورت امكان صدقه نیز بدهد و شخصى كه فكر مى كند فقیر است ولى در عین حال صدقه مى دهد بهتر است تسبیحها را نیز بگوید.

نماز سلمان

سید (ره ) در اقبال روایت نموده است كه سلمان فارسى گفت : روز آخر جمادى الاخرى در وقتى كه پیش از آن هیچگاه در آن وقت به دیدن رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) نرفته بودم ، به دیدنش رفتم . حضرت فرمودند: سلمان تو از ما اهل بیت هستى . نمى خواهى تو را از چیزى آگاه نمایم ؟ گفتم : چرا، مى خواهم ، پدر و مادرم فداى تو، اى رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )!

- اى سلمان هیچ مرد مؤ من یا زن مؤ منى در این ماه (ماه رجب ) سى ركعت نماز نمى گزارد كه در هر ركعتى فاتحه الكتاب را یك بار، قل هو الله احد را سه بار و قل یا ایها الكافرون را سه بار بخواند مگر اینكه خداوند متعال هر گناهى را كه در خردسالى یا بزرگسالى مرتكب شده ، براى او پاك كرده و مانند پاداش كسى كه تمام این ماه را روزه گرفته به او عطا مى كند، در نزد خداوند تا سال آینده از نمازگزاران نوشته شده و هر روز عمل شهیدى از شهداى بدر براى او بالا مى رود. و در عوض هر روز از آن كه روزه مى گیرد، عبادت یك سال براى او نوشته شده و هزار درجه بالا مى رود. و اگر تمام ماه را روزه بگیرد خداوند او را از آتش نجات داده و بهشت را براى او قرار مى دهد. اى سلمان ! اینها را جبرئیل به من اطلاع داد. و گفت : اى محمد این علامتى بین شما و منافقین است زیرا منافقین این نماز را نمى خوانند.

- اى رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مرا از چگونگى خواندن و زمان آن آگاه كن !

- سلمان ! در اول آن (رجب ) ده ركعت بجا مى آورى ؛ در هر ركعت سوره ((فاتحه )) یك بار و ((قل هو الله احد)) سه بار و ((قل یا ایها الكافرون )) را سه بار مى خوانى و هنگامى كه سلام - نماز را - دادى ، دستهایت را (به دعا) بلند مى كنى و مى گویى : لا اله الا الله وحده لا شریك له ، له الملك و له الحمد یحیى و یمیت و هو حى لا یموت بیده الخیر و هو على كل شیى ء قدیر اللهم لا مانع اما اعطیت و لا معطى لما منعت و لا ینفع ذالجد منك الجد سپس دستهایت را به صورتت بكش .

دنباله روایت در هنگام بیان اعمال وسط و آخر ماه خواهد آمد.

كسى كه اسلام را تصدیق نموده و به پیامبر راستگو (صلى الله علیه و آله و سلم ) ایمان دارد، حتما مشتاق عمل با مثال این عبادات - كه اخبار رسالت پرده از ثوابهاى زیاد آن كه عقل از آن به شگفت مى آید، برداشته - مى گردد.

پرسش و پاسخ

اكنون این سؤ ال پیش مى آید كه آیا مى توان در مورد عدم صحت سند این روایت بحث كرد یا نه ؟

جواب این است كه به دو جهت درست نیست در مورد عدم صحت سند آن بحث نمود:

(1) چیزى كه این اندازه بزرگ و مهم باشد احتمال آن كافى است در حالى كه صادر شدن این اخبار مظنون و مورد گمان بوده و از احتمال بالاتر است .

(2) در روایات معتبر بسیارى آمده است كه اگر كسى ثواب عملى را بشنود و بخاطر ثوابش آن را انجام دهد، خداوند آن ثواب را به او عطا مى كند گرچه آن گونه نباشد كه او شنیده است . بنابراین ، این اخبار معتبر هر عذرى را از جهت سند قطع مى كند.

و اى عاقل ! نهایت سعى و كوشش خود را بكار گیر. زیرا عقلا در بدست آوردن فواید بزرگ كسالتى از خود نشان نمى دهند. در مقابل تو روز بسیار ترسناكى است ؛ با ترسها و خطرهاى بزرگ كه در این روز نیازمندترین افراد خواهى بود! و چه مى دانى شاید در این روز به یك كار خوب احتیاج داشته باشى تا در موقع حساب كارهاى خوب تو بیشتر بوده و با فضل خدا وارد بهشت شوى ولى همین یك كار خوب را نیافته و پدر و فرزندانت نیز كه عمر و مال و حتى دین خود را فداى آنان نمودى آن را به تو نمى دهند. ((روزى كه مال و فرزندان سودى نمى رسانند.))(15)

مقدار ثواب اعمال نمایانگر ارزش آن اعمال است

ثوابهایى كه در این روایات آمده سبب نمى شود كه اهل فضل نتوانند در نیت خود، فقط شایستگى خداوند را در نظر گرفته و یا براى این دسته گفتن این ثوابها بى ثمر باشد. زیرا كسى كه بخاطر شایستگى خداوند عبادت مى كند، نه بخاطر پاداش ، با شنیدن این روایات مى تواند مقدار محبوبیت این اعمال را نزد خداوند فهمیده و براى بدست آوردن رضایت او بیشتر تلاش كند.

 

 

ذكرها و دعاهاى این ماه

از كارهاى مهم در این ماه ذكرها و دعاهاى وارد در این ماه است :

(1) در تمام ماه هزار بار بگوید: استغفر الله ذالجلال و الاكرام من جمیع الذنوب و الآثام . شیخ صدوق رحمه الله روایت كرده است : اگر كسى این ذكر را در رجب هزار بار بگوید، خداوند متعال مى فرماید: اگر - گناهان شما را - نبخشم ، پروردگار شما نیستم پروردگار شما نیستم پروردگار شما نیستم .

(2) در تمام ماه سوره توحید را ده هزار بار بخواند. همچنین روایت شده كه هزار بار بخواند. و روایت شده : ((كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قیامت عمل هزار پیامبر و هزار فرشته را مى آورد. و هیچكس نزدیكتر از او به خدا نیست مگر كسى كه بیشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن این سوره در رجب چندین برابر است .)) در روایت دیگرى آمده : ((اگر كسى در رجب صد بار آن را بخواند خداوند در بهشت دوازده كاخ با ((یاقوت )) و ((درّ)) براى او ساخته و یك میلیون عمل خوب براى او مى نویسد. سپس مى فرماید: بنده ام را ببرید و آنچه را كه براى او مهیا نموده ام نشانش دهید - در اینجا - ده هزار نفر از كسانى كه خانه هاى این شخص در بهشت به آنان سپرده شده مى آیند و یك میلیون كاخ از ((درّ)) و یك میلیون كاخ از یاقوت سبز را براى او باز مى كنند؛ كاخهایى كه تمام آنها با ((درّ)) و یاقوت و زیورآلات و پارچه هاى زیبا زینت داده شده بگونه اى كه كسى نمى تواند آن را توصیف كند و جز خدا كسى نمى تواند آن را تصور كند. هنگامى كه آن را مى بیند مات و مبهوت مى شود و مى گوید: این براى كیست آیا براى پیامبران است ؟ به او گفته مى شود اینها مال تو است بخاطر خواندن ((قل هو الله احد)).

(3) در این ماه هزار بار خدا را تسبیح كند. در روایت آمده است كسى كه چنین عملى را انجام دهد خداوند صد هزار عمل خوب براى او نوشته و صد كاخ در بهشت براى او مى سازد.

(4) در تمام این ماه هزار بار ((لا اله الا الله )) بگوید. روایت شده است كسى كه در این ماه این عمل را انجام دهد، خداوند براى او صد هزار حسنه نوشته و صد شهر براى او در بهشت مى سازد.

(5) در این ماه صد بار بگوید استغفر الله الذى لا اله الا هو وحده لا شریك له و اتوب الیه و اگر پس از آن صدقه بدهد خداوند او را مورد رحمت قرار داده و گناهان او را مى آمرزد. و كسى كه چهارصد بار بگوید خداوند پاداش صد شهید را براى او مى نویسد.

 

 

ادامه کتاب المراقبات

نوشته شده در تاریخ شنبه 3 مهر 1389    | توسط: حسن پوراللهیار    |    | نظرات()