زندگى مؤ لف قدس سره

عالم عامل ، فقیه كامل ، اخلاقى مهذب ، استاد باتقوا، مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملكى تبریزى تحصیلات خود را در نجف اشرف نزد علماى برجسته عصر خود به پایان رسانید. مراتب سلوك و اخلاق را از مظهر انوار هدایت ، انسان ملكوتى ، استاد بزرگ ، مشهور به مولى حسینقلى همدانى اخذ كرده و فضایل نفسانى را نزد او تكمیل نمود. در فقه و اصول شاگرد علامه شیخ آقا رضا همدانى و سایر علما بود. سپس به ایران بازگشته ، در سراى ایمان ((قم مشرفه )) ساكن و مشغول به وظایف علمى و عملى خود گردید.

او مصداق بارزى از آنچه درباره علامات ایمان و آثار یقین مى گویند بود. آتش محبت خداى متعال و جانشینان او علیهم السلام چنان در دل شریفه زبانه مى كشید كه گویى قلب او پاره اى از آتش بود.

او در روز عید قربان سال 1343 از این دنیا رحلت كرد. یكى از شاگردان او در رثایش قصیده اى به نام قصیده جوادیه سروده كه ماده تاریخ وفاتش ‍ (از جهان ، جان رفت و از ملت ، پناه ) بود. خداوند او را غریق رحمت خود بگرداند.

تالیفات او عبارتند از:

1- اسرار الصلوة .

2- سیر الى الله معروف به رساله لقاییه .

3- المراقبات یا اعمال السنه (همین كتاب ).

4- رساله اى در فقه .

5- رساله اى در اصول .

دو كتاب آخر چاپ نشده است .(3)

مقدمه مؤ لف

بسم الله الرحمن الرحیم

تنها خدا را سزاوار ستایش دانسته و بر محمد و دودمان پاك او سلام كرده و بر آنان درود مى فرستم .

خطاب به خود مى گویم : اى بنده پست بیكاره ! روزهاى زندگى تو از هنگام تولد تا زمان مرگ ، مانند ایستگاههاى مسافرت تو به وطن اصلیت مى باشد. همان جایى كه خلق شده اى تا در آن ساكن شده و زندگى جاوید داشته باشى . و پروردگار، سرپرست و مالكیت تو را به این سفر فرستاده است تا فواید زیاد و كمالات انبوه و بى شمارى را كه خرد خردمندان و دانش دانشمندان و تصور حكیمان تمام آنها را نمى توانند بفهمند بدست آورى . فوایدى از قبیل : رسیدن به روشنایى و زیبایى ، شادمانى و نعمت ، بلكه فرمانروایى و شوكت ، و شكوه و زیبایى و كمال . اگر در پى خوشنودى او بوده ، و بدنبال هدایت او حركت كرده و سفارشات او را انجام دادى به سودهاى كلان و فراوانى مى رسى كه كسى قادر به شمارش ‍ گونه هاى آن نیست ؛ چه رسد به شمارش تك تك آنها. و كسى توان تصور بزرگى آن را ندارد. كسى آن را ندیده و درباره آن چیزى براى ما نقل نشده است .

از دو راه مى توان این مطلب را اثبات كرد: با دلیل عقلى و دلیل نقلى .

 

ادامه کتاب المراقبات

نوشته شده در تاریخ شنبه 3 مهر 1389    | توسط: حسن پوراللهیار    |    | نظرات()